Kotlin’e Giriş – Basics

Kotlin’e Giriş – Basics

Herkese merhabalar. Bu yazımızda Android programlama ve diğer birçok uygulama için kullanılan Kotlin programlama dilini tanıyıp Kotlin’deki değişkenler ve veri tiplerine göz atacağız.

Kotlin Rusya merkezli bir firma olan JetBrains tarafından geliştirilmiştir. Açık kaynak kodlu bir dildir ve desteklere açıktır. Temelde kod yükünü azaltmayı hedefler ve yazılımcı dostudur. Android programlamada kullanılan bir diğer dil olan Java ile kıyaslandığında, Java’da satırlarca yazdığımız kodu Kotlin’de birkaç satırla ifade edebildiğimizi görebiliriz. Kod karmaşıklığının azalması ve kodun okunabilirliğinin artması da Kotlin’i Java’dan ayıran önemli özelliklerden. Bunların yanı sıra daha birçok özellik bakımından Java ve Kotlin’i kıyaslayabiliriz. Kotlin’in nerede kullanılacağına gelecek olursak, Kotlin JVM (Java Virtual Machine) tarafından bytecode’a dönüştürülerek çalıştırılır. Bu sebeple Java’nın kullanıldığı tüm platformlarda Kotlin’i de kullanabilirsiniz.

Değişkenler (Variables)

Kotlin’de bir değişken oluştururken dikkat etmemiz gereken ilk nokta bu değişkene daha sonrasında değer atanıp atanmayacağıdır. Bunu da var ve val anahtar kelimeleriyle derleyiciye bildiririz. Eğer bir değişkenin değeri daha sonradan değişmeyecekse yani immutable olacaksa val anahtar kelimesiyle tanımlanır. Tekrar bir değer ataması yapılacak, yani mutable olacak ise de var anahtar kelimesini kullanabiliriz. Daha sonrasında değişkenimizin ismini, tipini ve değerini belirtmemiz gerekiyor.

var name : String = “mert”
val number : Int = 5
number = 8 //bu satır hata verecektir çünkü değişkeni ilk başta val olarak tanımlamıştık.

Kotlin’de tip belirleme (Type Inference) özelliği bulunduğu için yukarıdaki kodu şu şekilde de yazabiliriz:

var name = “mert”
val number = 5

İlk satırda bulunan değişken String veri tipinde, ikinci satırda bulunan değişken ise Integer veri tipinde algılanacaktır. İstersek değişkene sonradan da değer atayabiliriz. Burada ise dikkat edilmesi gereken nokta değişkene sonradan değer atanacaksa değişkenin tipi belirtilmesi zorunludur.

val name : String
name = “mert”

Veri Tipleri (Data Types)

Sayı Tipleri (Numbers)

Burada tam sayılar için kullandığımız her bir değişken tipinin kaç bit’lik yer kapladığını ve hangi değer aralığında değer aldıklarını görebiliriz. Etkili bir bellek kullanımı için en uygun tip seçilmelidir.

 

integer data types

 

val byteNum : Byte = 97
val byteNum2 : Byte = 128 // aralık dışına çıktığımız için hata alırız
val shortNum : Short = 236
val intNum : Int = 43
val intNum2 = 105

intNum2 değişkeninde tipi belirtmediğimiz için default olarak tipi integer atanır. Eğer atanan değer integer değer aralığının dışında ise değişken default olarak Long kabul edilir.

 

numeric types

 

Ondalıklı sayılar için Float ve Double veri tiplerini kullanabiliriz. Float değişkenler tanımlanırken sayının sonuna “f” konularak değer atanır.

val floatNum = 3.14f
val doubleNum = 2.37487

Karakter (Char) ve String

Tek karakterli verileri saklamak için char veri tipini kullanırız. Char tipindeki bir değişkeni oluşturmak için (‘) tek tırnak kullanılır. String tipindeki değişkenler ise birden çok karakteri bünyesinde barındırabilir ve (“) çift tırnak kullanılarak oluşturulur.

var firstChar = ‘A’
var courseName = “Sinyaller ve Sistemler”

Boolean

Boolean değişkenler true (doğru) ya da false (yanlış) değerlerini alır.

val isTrue : Boolean = true
val isFalse : Boolean = false

Escape (Kaçış) Karakterleri

\t -> bit tab boşluk bırakmak için kullanılır
\n -> bir alt satıra geçmek için kullanılır
\b -> geri alma işlemi
\’ -> tek tırnak (‘)
\” -> çift tırnak (“)

Kotlin’e kısa bir giriş yaparak değişkenler ve veri tiplerini görmüş olduk. Bir sonraki yazımızda kontrol yapılarını ele alacağız. Sonraki yazıda görüşmek üzere.

yazı

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir